Något som är viktigt för både nystartade och väletablerade företag är att marknadsföra sig kontinuerligt och effektivt. Det enklaste sättet att få sitt namn ut på marknaden är genom nätverkande och byte av reklam genom att exempelvis låta någon annonsera på ens hemsida i utbyta mot en egen annons på deras hemsida. Ett annat knep är att sätt att tydligt synas på marknaden och hos företagets kunder är genom att låta företagets logga pryda alla företagets kontorsmaterial så som pärmar, pennor och mappar. Men ett tips är att även beställa kuvert med företagets logotyp på så att även befintliga kunder blir påminda om företaget på ett mer subtilt plan. Det lättaste när man ska välja typsnitt är att köpa kuvert hos Johnlook då deras hemsida tydligt visar exempel på olika typsnitt och utformningar av kuverten i deras sortiment.
Vad mer ska man tänka på?
- Var effektiv, inte brutal – många företagare tror att en aggressiv reklamkampanj kommer att generera fler och nya kunder, men undersökningar har visat att detta sätt av reklam snarare stöter bort potentiella kunder. Var istället smart i din kampanj och välj istället att fokusera på att bygga ett gott rykte genom att synas på rätt plats och framförallt att företaget syns inom relevanta plattformar.
- Det tar tid – de mest framgångsrika företagen på marknaden är de företag som låtit sitt rykte och sin kompetens inom sitt område spridas via sin kundkrets med tiden och lagt fokus på tydlig reklam som verkligen visar företagets mening och arbete.
- Vad är tydlig reklam? – i en reklamkampanj ska det tydligt framgå:
1) vad företaget heter
2) vad företaget gör
3) vilka produkter företaget erbjuder sina kunder
4) var ärliga och undvik blufferbjudanden
5) vad det kostar att anlita företaget
6) varför och vilka ska anlita företaget ska även synas.
Varför göra reklam? Reklam behöver inte vara något negativt och kan göras på miljontals olika vis. För att lyckas med sin reklamkampanj är det bara att följa de tre ovanstående punkterna.