Så storsatsar företagen på miljön

Allt fler företag ställer om och satsar på att bli mer klimatvänliga. Det är nästan ett måste om man som företag vill fortsätta vara konkurrenskraftiga och aktuella i branschen. Idag är många konsumenter mycket medvetna om klimathotet och väljer sina företag med omsorg.

De flesta företag presenterar idag sitt miljöarbete på sin hemsida. Här berättar de om alla steg de vidtar för att bli ett mer miljövänligt företag som ligger rätt i tiden. Det kan handla om allt från enklare åtgärder som sopsortering till hur de väljer att transportera sina varor.

Alla företag kan tänka mer på miljön

Alla åtgärder behöver inte vara stora aktioner, det kan räcka med något så enkelt som att beställa hem olika kärl för källsortering till ett kontor. Företag som Sortera.se satsar på att erbjuda smidiga kärl som enkelt kan beställas till en arbetsplats. Då blir det lätt för anställda att sortera avfall och alla kan känna att de gör en insats för miljön. Det bidrar också till ett minskat sopberg vilket är en av dagens största miljöbovar.

Ser över transporter och material

Child,Holding,3d,Planet,In,Hands,Against,Green,Blurred,Background.Företag försöker också bli mer miljövänliga genom att se över transportsträckor och vilka material de använder. Klädföretagen satsar på material som ekologisk bomull när de tillverkar sina kläder för att de inte ska göra ett lika stort klimatavtryck. Många företag ser också över hur de kan minska platsen gällande varor och emballage. Vi ser nu allt från papperssugrör till take-away koppar i bambu. Klimathotet gör att alla företag måste bli mer kreativa och komma fram till nya lösningar.

En annan stor miljöbov är att varor ofta fraktas väldigt långt mellan olika lager och butiker. Det är också en punkt som allt fler företag ser över och försöker förbättra. Till exempel kanske de flyttar sitt centrallager eller byter till elbilar.