Årets sökningar och vad vi kan vänta 2015

Chiapudding, lexbase, Fotbolls-VM, Icebucket Challange och Conchita Wurst. Några av de ord/prylar/händelser och namn som fått uppmärksamhet under året som varit – vilket även syns på Google. Google har återigen kommit med en summering kring året som har varit. Som alltid är det mycket intressant att se vad som stuckit ut. Det är ju vanligen så att året som varit speglas i de Googlingar vi har  gjort – och nog stämmer det även detta år.

När dessa summeringar kommer börjar man självklart fundera vad en kan förvänta sig av nästkommande år. Mest troligt kommer även 2015 komma med nya begrepp och maträtter, nya frågeställningar och rädslor. Ingen hade ju för ett år sedan förstått innebörden av googlingen “Vad är ebola?”. En hade nog inte ens räknat ut att det är en sjukdom, men idag är det fullt förståeligt att detta är en Googling som har gjorts många gånger. Och den svenska Googlechefen förklarar för Dagens Media om trenderma på de årliga listorna:

Den skiftar hela tiden. Innan har det varit mycket grytor, långkok, husmanskost och sötsaker. I år är Chipudding vinnaren. Jag har själv noll koll på detta, så mig överraskar det kanske extra

Det är alltid spännande med nyår, eftersom det kommer med både tillbakablickar och tankar om framtiden. Mest troligt lär det bli så att det blir ännu mer digitalt och en fortsatt digital utveckling för 2015. Det kommer mest troligt att komma allt fler företag som weclose.se där fokus ligger på att göra det lättare att hitta nya kunder. Även SEO och SEM, marknadsföring på nätet, kommer växa sig större under 2015. Samtidigt finns det även risk för en digital översvämning och folk föredrar det klassiska. Det är någonting som redan är aktuellt nu med matlagning från grunden (till skillnad från burkmaten som var trendig på 80-talet) och högen av julkort som i detta nu skrivs ut (när man istället bara kan skicka god jul på sms?). ÄN har denna analoga trend inte etablerat sig på marknadsföringen, men kanske är det 2015 som det kommer att hända. Det återstår att se. En stor förändring på nätet var ju faktiskt att privatpersoner plötsligt kunde radera tidigare information om sig själva genom att ta kontakt med Google. Plötsligt finns då inte allt på nätet – så frågan är om det kommer att komma någon fortsättning/bieffekt på detta. Det återstår att se. Spännande är det i alla fall med ett nytt år.

Med det önskar vi er en God jul och ett Gott nytt år

http://www.dreamstime.com/-image12230856